Puudustest teatamine
Lepingu eseme ülevaatus akt (uusarenduse ridaelamus üks korter). VÕL aasta tagasi tehtud, elamu ülevaatuseks valmis. Käisin kohal (esimest korda "sellisel üritusel"), tõin välja ning projektijuht pani kirja üle 25-30 puuduse (ütles, et uurib ja osad "puudused" väidetavalt polnud ehitusprojektis kirjas). Neist 17 puudust sai ülevaatuse akti kirja ja allkirjastasime objektil kahepoolselt. Kõik puudused tõin välja mina kui klient / tulevane omanik. Päev hiljem läksin uuesti objektile, et rahulikult iseseisvalt veel üle vaadata. Välisfassaadil on tegelikult veel (varjatud?) puuduseid, mida kohe lähedalt ei märganud. Kuidas oleks juriidiliselt õige (lisa) puudused ära fikseerida kui ülevaatuse akt on juba kahepoolselt allkirjastatud. Kas taganeda / tühistada akt ja teha korduv ülevaatus? Millised on minu õigused? Hetkel mina kliendina ei soovi antud objekti vastu võtta ning asjaõigusliku lepingut teha kuniks kõik puudused on fikseeritud ja parandatud heade tavade kohaselt ja kvaliteetselt. Akti allkirjastamisest on möödunud tänaseks neli päeva. Ülevaatuse aktis on ka punkt: "Kinnistu ja sellel asuv ehitis on ehitatud vastavalt projektile ja hinnapakkumisele ning väga heas korras". Mina kliendina pole kordagi ehitusprojekti näinud ning kuna on ilmselgelt palju puuduseid, siis pole veendunud, et on ka (hetkel) väga heas korras.
VÕS (võlaõigusseadus) § 218 lg 1 kehtestab, et müüja vastutab asja lepingutingimustele mittevastavuse eest, kui mittevastavus on olemas juhusliku hävimise ja kahjustumise riisiko ülemineku ajal ostjale, isegi kui mittevastavus ilmneb hiljem. Tarbijalemüügi puhul eeldatakse, et kuue kuu jooksul asja ostjale üleandmise päevast ilmnenud lepingutingimustele mittevastavus oli olemas asja üleandmise ajal, kui selline eeldus ei ole vastuolus asja või puuduse olemusega. VÕS § 220 lg 1 kohaselt peab ostja teatama asja lepingutingimustele mittevastavusest müüjale mõistliku aja jooksul pärast seda, kui ta asja lepingutingimustele mittevastavusest teada sai või pidi teada saama. Tarbijalemüügi puhul peab tarbija teatama asja lepingutingimustele mittevastavusest müüjale kahe kuu jooksul pärast seda, kui ta sai mittevastavusest teada. Seega soovitan kõigist esinevatest puudustest müüjale kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis teada anda (näiteks e-kirjaga). Seejärel on müüjal võimalik puudused kõrvaldada. Kui müüja seda ei tee, saab ostja kasutada õiguskaitsevahendeid nagu hinna alandamine vms.