Koondamine
Sain koondamisteate TLS $89 lg1 alusel (töö ümberkorraldamine). Tööandja otsustas kaks töökohta koondada üheks, kusjuures teisel olev töötaja on varasemalt avaldanud soovi lahkuda lähiajal. Tööandja korraldas avaliku konkursi, kuid varjas, et selle täitmisel minu ametikoht kaotatakse. Kas tööandja on sellega rikkunud TLS $89 lg 3 ehk kohustust pakkuda mulle enne koondamist teist tööd, (sealhulgas sellist, mis võiks teoorias vajada mõistlikku koolituskulusid, kuigi selle teise töötaja sõnutsi on mul kõik eeldused tol kohal edukalt hakkama saada) või on lihtsalt rikkunud hea tava kommet? Lisaks - töökoha ülesütlemise teatises on mainitud antud seadusepunkti ja sellega seoses on ära toodud "pakkumine", mis on lihtsalt ühe tööotsinguportaalis oleva kuulutuse mainimine piiranguga "pakkumist on võimalik vastu võtta kuni (kuulutuses) nimetatud ametikoha täitmiseni"
Tööandja peab koondamisel arvestama võrdse kohtlemise põhimõtet. See tähendab, et tööandja võib näiteks tööle jätta töötajad, kes teevad paremini tööd. Samas ei tohi tööandja koondada töötajaid lähtuvalt nende soost, vanusest, rahvusest, seksuaalsest sättumusest või muudest asjaoludest, mis tööga seotud ei ole. Seega peab olema Teie koondamine põhjendatud seoses tööga. Teise töö pakkumise kohustust ja selle kohustuse täitmist on Riigikohus käsitlenud mitmes lahendis. Nii on Riigikohus selgitanud, et teise töö pakkumise kohustuse eesmärgiks on anda töötajale võimalus jätkata töötamist sama tööandja juures. See eesmärk on täidetud, kui töötajale pakutakse sobivat tööd. Tööandja kohustus pakkuda töötajale teist tööd ei saa piirduda erialase töö pakkumisega. Vältimaks töölepingu lõpetamist, tuleb tööandjal kaaluda võimalust pakkuda töötajale muud tööd, mida töötaja on võimeline tegema. Töötajale teise töö pakkumise kohustust ei saa asendada konkursi korraldamisega vabadele töökohtadele. Tööandjal ei ole kohustust pakkuda töösuhtes olevale töötajale tööd, kui viimane ei sobi vabale töökohale. Tööandjal on õigus otsustada, kas ta täidab olemasolevad vabad ametikohad. Samuti on tööandjal õigus kaaluda, kas töötajale täiendusõppe korraldamine on mõistlik, st ei põhjusta tööandjale ebaproportsionaalselt suuri kulusid. (Riigikohtu otsus nr 3-2-1-152-11).
Tööandjal on kohustus pakkuda töötajale kõiki töökohti, mis on töölepingu ülesütlemise hetkel vabad ja seotud tööga, mida töötaja on võimeline tegema. Tööandjal on õigus otsustada, kas ta täidab olemasolevad vabad ametikohad. Lisaks on tööandjal õigus kaaluda, kas töötajale täiendusõppe korraldamine on mõistlik, st ei põhjusta tööandjale ebaproportsionaalselt suuri kulusid. Eeltoodust tuleneb, et tööandjal ei ole õigust mitte pakkuda vaba kohta, juhul kui ei esine eeltoodud mõjuvaid põhjuseid. Vabade kohtade täitmata jätmisel tuleb tööandjal TLS § 89 lg 3 teise lause järgi tõendada, et muudatused oleksid tööandjale põhjustanud ebaproportsionaalselt suuri kulusid. Teise töö pakkumise kontekstis tuleb ka ajutiselt täitmata töö- ja ametikohtade puhul hinnata, kas nende täitmine põhjustaks kostjale ebaproportsionaalselt suuri kulusid. (Riigikohtu otsus nr 2-16-708/54).
Kas eeltoodut arvestades on tööandja seadusest tulenevaid nõudeid rikkunud, ei ole võimalik sitatud andmete alusel otsustada. Soovitan kõigi asjaolude analüüsimiseks pöörduda individuaalsele õigusnõustamisele.