Kas müüja vastutab iga vea eest
Tere, Ostsin kasutatud auto. Omanik oli saanud päranduseks. Auto seisukord pidi olema kontrollitud ja paar asja parandatud. Ostsin auto ära ja esines lisaks mitmeid vigu, mis läks maksma pea 900.- eur. Andsin vanale omanikule kõigest teada, saatsin pilte, arveid ei vastatud. Kas on õigust saata nõudekiri ja remondi raha nõuda vanalt omanikult?
Müügilepinguga kohustub üks isik (müüja) andma teisele isikule (ostja) üle asja ning ostja kohustub tasuma müüjale ostuhinna ja võtma asja vastu (VÕS § 208 lg 1). Lisaks VÕS § 208 lg-s 1 sätestatud põhikohustusele on müüja oluliseks kohustuseks anda müüdud asi üle kindlaksmääratud seisundis, eeskätt peab ostjale üleantav asi vastama lepingutingimustele faktiliste omaduste poolest ehk lepingu esemeks olev asi peab olema vaba puudustest, mis vähendavad asja väärtust ja välistavad selle sihipärase kasutamise ehk osalemise liikluses arvestades ka sõiduki vanust ja sellest tulenevat loomulikku kulumist. Kui remondivajadus oli tingitud puudustest, mis ei võimaldanud autot liiklemiseks kasutada ja puudused olid olemas juba auto üleandmisel Teile (tõendamiskoormus ostjal, saab tõendada näiteks asjatundja hinnanguga) võib olla tegemist puudusega, mille eest müüja vastutab.
VÕS § 101 sisalduvad õiguskaitsevahendid, mida ostja saab talle katkise sõiduki müünud müüja vastu. Need on järgmised:
1) nõuda kohustuse täitmist;
2) oma võlgnetava kohustuse täitmisest keelduda;
3) nõuda kahju hüvitamist;
4) taganeda lepingust või öelda leping üles;
5) alandada hinda;
6) rahalise kohustuse täitmisega viivitamise korral nõuda viivist.
Õiguskaitsevahendeid saab ka omavahel kombineerida. Lisaks tuleb silmas pidada seda, et müügilepingu tingimustele vastavust tuleb hinnata, lähtudes sellest, kas sõiduk sobis kasutamiseks otstarbel, milleks seda tavaliselt kasutatakse (VÕS § 217 lg 2 p 2) ning kas see oli keskmise kvaliteediga tsiviilseadustiku üldosa seaduse (TsÜS) § 77 lg 1 mõttes.
Seega saaks ostja müüjalt nõuda näiteks auto parandamist, talle tekkinud kahju hüvitamist, alandada tehingu hinda või sootuks taganeda lepingust. Ilmselt tehingust taganemine on kõige problemaatilisem, kuna selleks peab olema müüja rikkumine väga oluline (ehk väga põhjalikud eeldused). VÕS § 116 lg 1 kohaselt: lepingupool võib lepingust taganeda, kui teine lepingupool on lepingust tulenevat kohustust oluliselt rikkunud (oluline lepingurikkumine). Milline on oluline lepingurikkumine, tuleb aga igal eraldi juhtumil kindlaks teha. Ilmselt võiks lepingu rikkumine olla oluline, kui sõidukit ei olegi võimalik sihipäraselt sõitmiseks kasutada, kuna selle tehniline seisukord on niivõrd halb, et see lihtsalt ei liigu vms.
Kui aga müüja asub ka peale pretensiooni täielikult eitama omapoolset lepingurikkumist, ei jäägi ostjal muud üle, kui tuleb pöörduda hagiga kohtusse kahju hüvitamiseks.